כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

רחם T – מה זה הדבר הזה?

נשים רבות עוברות טיפולי הפריה חוץ גופית ללא הצלחה. אחת הסיבות הפחות שכיחות היא מבנה רחם לא תקין בצורת האות T. מדובר בחלל צר מאוד שאינו מאפשר לעובר להשתרש בצורה תקינה בשל חוסר מקום, אספקת דם לא תקינה או חוסר יכולת של הרחם להתרחב במהלך ההשרשה של העובר. כיצד מאבחנים ומה הוא הפתרון?
זמן קריאה:
3 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

רחם בצורת T הינו רחם המאופיין בקירות רחם מעובים, בעיקר בשליש האמצעי של חלל הרחם, אשר מביא להיווצרות האות T. רחם שכזה נקשר לאי פריון, הפלות חוזרות ותוצאות הריון לא מיטביות. כיצד ניתן להתגבר על המכשול בדרך לילד.

כדי לאבחן את מבנה הרחם יש לבצע לרוב אולטרסאונד תלת ממדי והיסטרוסקופיה – טכנולוגיה בה מכניסים סיב אופטי אל תוך חלל הרחם על מנת לזהות הפרעות בתוכן או בנפח החלל. קיים קושי מסוים להעריך את שכיחותם של המומים הרחמיים באופן כללי ושל רחמים בצורתT  באופן פרטני, היות ואולטרסאונד תלת ממדי אינה בדיקה שנעשית באופן שגרתי בקרב מטופלות הפריון, ולנשים אלו אין תסמינים קליניים בולטים שיכולים להעיד על כך.

הסטטיסטיקה

אוכלוסיית הנשים הכללית, בין חצי אחוז ל- 5.5 אחוזים הינן בעלות מומים רחמיים ובקרב נשים הסובלות מאי פריון האחוזים עולים ל- 6  עד 8 אחוזים. כ- 12 אחוזים מבין הנשים שחוו הפלות חוזרות מאובחנות עם מומים רחמיים ובקרב נשים הסובלות מאי פריון וגם מהפלות חוזרות, שכיחותם של מומים רחמיים יכולה להגיע עד לכ- 24 אחוזים- פי 2 יותר.

לפני כשנה וחצי הגיעה ליחידת ה- IVF של "הלל יפה"- א' בת ה- 33, לאחר כ- 4 שנים של ניסיונות כושלים להיכנס להריון. היא עברה 14 החזרות של עוברים ב- 9 מחזורי טיפול שונים ביחידות IVF שונות ברחבי הארץ. כל הטיפולים הסתיימו כאמור בכישלון, חלקם היו הריונות חוץ רחמיים שבעטיים נותחה פעמיים לכריתת חצוצרות. "לאור ההיסטוריה הרפואית של א', הוחלט לבדוק בצורה מעמיקה את החלל הרחם המהווה מרכיב משמעותי להצלחת הריון יחד עם קיומם של עוברים תקינים להחזרה. עלה הצורך בהדמיה של הרחם באמצעות אולטרסאונד תלת ממדי. בבדיקה זו התקבל הרושם כי מדובר במבנה לא תקין של הרחם, שצורתו T, המהווה חלל צר מאוד שאינו מאפשר לעובר להשתרש בצורה תקינה מסיבות של חוסר מקום, אספקת דם לא תקינה או לחילופין, חוסר יכולת של הרחם להתרחב במהלך ההשרשה של העובר", מציין ד"ר בילגורי.

אילוסטרציה של רחם

מה הפתרון?

ניתן להרחיב את חלל הרחם בפעולת היסטרוסקופיה ניתוחית בה מבצעים חיתוך של קירות הרחם הצדדיים על ידי שימוש בלייזר או מקורות אנרגיה אחרים. בבדיקת האולטרסאונד התלת ממדי ניתן למעשה לחשב ולקבוע את מידת ההרחבה הנדרשת. מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות מראים כי תיקון ניתוחי בגישה ההיסטרוסקופית בקרב נשים עם רחם T, מעלה את הסיכוי להרות בצורה משמעותית. במקרה של א', היא עברה את הניתוח בהצלחה כאשר חודשיים לאחר מכן חלל הרחם קיבל ממדים רגילים ותקינים ולאחר כחודש נוסף עברה א' החזרה של שני עוברים מופשרים והיום היא כבר אמא לילד.
לסיכום, במידה שחווית כישלונות בטיפולי הפרייה מסיבות לא ידועות, מומלץ לפנות ליחידת IVF שפועלת בשיתוף פעולה עם יחידת האולטרסאונד ויחידת הגינקולוגיה האמבולטורית לצורך אבחון מעמיק במטרה לאתר את הגורם שמוביל לאי הפריון.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן