כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

אפידורל בלידה – המדריך המלא

אין מה לדבר, מאז ומתמיד ההכנה ללידה, הלידה עצמה והזיכרונות ממנה היו כרוכים בכאב, ברמה כזו או אחרת. הפחדים שנלוו לנושא, שיטות ההתמודדות והניסיונות להקל היוו ומהווים ציר מרכזי בטיפול ביולדת מימי קדם ועד היום. האפידורל שנחשב לדרך היעילה והשכיחה ביותר לשיכוך הכאבים הוא הפתרון שיכול להתאים. אז, מהי זריקת האפידורל? מהו התהליך? מי לא יכולה לקבל את הזריקה? האם יש תופעות לוואי? בטח יש לך המון שאלות. כל התשובות במדריך שהכנו.
זמן קריאה:
14 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

אפידורל – יתרונות, חסרונות, מה הזמן האידאלי לבקש אפידורל ואיך להתכונן.

לאורך ההיסטוריה האנושית, משחר היווצרותה ודרך התקופות השונות, התרבויות ברחבי העולם ועד ממש לפני כמה עשרות שנים – הדרכים להקל על כאבים בעת הצורך היו עם רקיחות ותרופות שונות ומשונות, מצמחי מרפא וחומרים שונים ועד תפילות, קמיעות, לחשים וסודות שעברו ממיילדת אחת לשניה. מיילדות נזכרות כבר בתנ"ך.
חלק חשוב מההקלה על הכאב בא באמת מבפנים, מהכנה נכונה ומאמונה! אם אשה מאמינה בסגולה כלשהי הרי שפעמים רבות, זה עובד ומקל על הכאב.
גם היום, למיליוני נשים בעולם אין גישה לטיפול או מענה רפואי הולם לפני ובזמן הלידה ולעתים גם המיילדת המקומית רחוקה או עסוקה ועליה להסתמך על נשות המשפחה ובוודאי שאין שום אפשרות להקלה על הכאב מלבד אותן תרופות מסורתיות או תפילות וקמיעות, שכאמור, עוזרים מאוד במצבים שאין שום תשובה אחרת.

גם לידה עם אפידורל היא "לידה טבעית"

בעולם המערבי וכמובן בישראל, יש לנשים אפשרות לבחור בין לידה "טבעית" לבין לידה אפידורלית. וכאן המקום להבהיר-את המילה "טבעית" משום שגם לידה אפידורלית היא לידה וגינלית טבעית.

כל לידה שאיננה לידה מכשירנית (לידת מכשירים) או קיסרית היא טבעית.

אפידורל- כל מה שצריך לדעת

מהו אילחוש אפידורלי?
אילחוש אפידורלי (אפידורל) הוא זריקה שנועדה להקטין את הכאבים אותם תחושי בזמן השלב השני של הלידה. הזריקה עוצרת את אותות הכאב העושים דרכם מאזור צוואר הרחם דרך עמוד השידה אל המוח. שיטה זו היא הטובה ביותר הקיימת כיום לאילחוש בעת לידה טבעית.
שמו של האפידורל נובע מכך שחומר ההרדמה מוזרק אל החלל האפידורלי, הוא החלל המקיף את תעלת העצבים של חוט השידרה.

כיצד מתבצע אפידורל:
כדי לקבל אפידורל, תתבקשי לחתום על טופס הסכמה לביצוע ההליך הרפואי, אחרי שהמרדים ישוחח איתך ויאשר שאת כשירה לקבלת אפידורל (ראו בהמשך). הזריקה מתבצעת על ידי רופא מרדים.
כדי לקבל את הזריקה, תתבקשי לשבת כפופה, או לשכב בתנוחת עובר על צידך, כשאת מפנה את הגב אל הרופא המרדים. הרופא יחטא את האזור היטב, ואז יזריק אליו חומר הרדמה מקומית.
הרופא המרדים בודק את הגב, מחטא את המקום, נותן זריקה של הרדמה מקומית (שזה, למעשה, ההליך הכואב היחיד כי זה קצת שורף).
זריקת האפידורל עצמה כוללת החדרה של מחט חלולה על ידי הרופא אל החלל האפידורלי בחלקו התחתון של עמוד השידרה, דרכה מוחדרת צינורית פלסטיק. המחט החלולה מוצאת מן הגוף, והצינורית נשארת במקומה. דרך הצינורית מוזרק חומר מרדים החוסם את דרכו של הכאב מן החלק התחתון של הגוף אל המוח.
מיד לאחר סיום התהליך, על היולדת לשכב עם רגליים ישרות כדי שהחומר יוכל להתפזר בצורה שווה.

זריקת אפידורל הדמיה

מתי תתחיל השפעת האפידורל:
בדרך כלל ההשפעה מתחילה אחרי מספר דקות ומתחזקת ככל שהזמן עובר. אפידורל שנעשה כהלכה יתחיל להשפיע בצורה טובה אחרי כחמש עשרה עד עשרים דקות לאחר מתן החומר.
חשוב להדגיש, האפידורל עובד על שיבוש התקשורת העצבית בין האזור שמתחת למקום ההחדרה לבין המוח. לא מדובר בחומר הרדמה החודר למערכת הדם כמו חומרי הרדמה אחרים. לפיכך, אין לכך שום השפעה על העובר שכן החומר לא עובר לשיליה. (לעומת זריקת טשטוש בה החומר כן חודר גם לדם ומשם לשיליה ולעובר הנרדם בדיוק כמו אמא שלו).

מינון:
במצב אידאלי, כמות החומר המוזרק מונעת את מעבר הכאב בעצבים, אך עדיין מאפשרת שליטה של המוח על הרגליים.
החוכמה באפידורל היא לשחק עם המינון כך שתהיה הקלה בכאב מצד אחד, אבל לא ממש שיתוק כבד של הגפיים התחתונות שמונע מהיולדת כל תחושה או אפשרות תזוזה. כמות חומר ההרדמה וריכוזו מותאמים על ידי הרופא המרדים לכל אישה ואישה, בהתאם לשלב הלידה בו ניתן האילחוש. המינון נבחר ע"י המרדים בהתאם לגובה ומשקל היולדת והכוונה היא לדייק כך שהיא תוכל עדיין לנוע על המיטה או להגיע לתנוחות לידה שונות עם עזרה וגם תוכל ללחוץ בצירים.

ברוב בתי החולים תחובר אל הצינורית מזרק הנמצא בתוך מכשיר, הדואג להזרקה קבועה אוטומטית של חומר ההרדמה. התערבות רופא נדרשת רק במידה והחומר במזרק נגמר, וצריך להחליף את המזרק. למכשיר יש כפתור עליו תוכלי ללחוץ במידה ואת מעוניינית בהגברה רגעית של ההרדמה – כפתור זה בנוי כך שלא יאפשר לך לבקש מנה גדולה מדי. המכשיר יתחיל לצפצף ברגע שיגמר החומר במזרק. אל תיכנסי לפאניקה, יקח זמן רב עד שההרדמה תעבור, כך שיש מספיק זמן להחליף את המזרק.
הצינורית תושאר בגופך במהלך כל הלידה, ותוצא רק כשעתיים מתום הלידה.
לאחר מתן האפידורל לא תוכלי יותר לרדת מן המיטה אל המקלחת או השירותים. כמו-כן, תהיי מחוברת באופן רצוף אל מוניטור. בנוסף, בשל הסכנה של נפילת לחץ דם, יבדקו לך את לחץ הדם לעיתים תכופות.
חשוב להדגיש, אין כזה דבר "האפידורל נגמר". נשים רבות חוששות מכך ש"זה ייגמר" ויתחילו כאבים. אם הלידה מתמשכת והחומר במשאבה נגמר תמיד אפשר למלא שוב, כך שאין שום צורך לדאוג. לפעמים הצירים מתגברים והאפידורל לא מספיק ואז אפשר בהחלט להעלות את המינון (המיילדת תזמין את המרדים ותבקש "תוספת"). מצד שני, לפעמים, לקראת שלב הלידה כאשר היולדת בפתיחה מלאה או כמעט מלאה ומתקדמת היטב, תבקש המיילדת מהמרדים להפסיק את הזרמת האפידורל או לא תבקש תוספת אם החומר נגמר או הכאבים מתגברים, כדי שהתחושה תתחיל לחזור. בשלב זה רצוי שהיולדת תשלוט טוב יותר בגופה ותוכל ללחוץ ולהרגיש את הלידה.

התפוגגות האפידורל:
השפעת האפידורל פגה לאט מאד, כך שמצד אחד אין מה לחשוש שפתאום זה ייגמר ויתחיל כאב ומצד שני לוקח כמה שעות לחומר להתפוגג לגמרי כך שיולדת שקיבלה אפידורל נשארת עם תחושת נימול ברמה כזו או אחרת במשך שעות אחדות ולא מתאפשר לה לרדת מהמיטה, להתקלח או לעשות כל פעולה אחרת ללא עזרת הצוות והיא תוכל לעשות זאת רק לאחר שאחות מוסמכת תוודא שאכן היולדת יכולה לקום, לעמוד ולהתהלך ללא עזרה.

מתי הזמן הנכון לתת אפידורל

בטכניקת האפידורל ניתן להשתמש במהלך כל שלבי הלידה, אך ישנן מספר סיבות מדוע כדאי להמתין מעט עד לבקשת האפידורל.
סיבות מדוע כדאי להמתין עם האפידורל עד תחילת שלב הלידה הפעילה (השלב השני):

  • משך הזמן בו ניתן להישאר תחת אילחוש אפידורלי מוגבל (שני מזרקים). במידה ועברת את התחום המותר, ועדיין לא ילדת, את עלולה למצוא עצמך יולדת ללא אילחוש אפידורלי.
  • האפידורל עלול להאריך את השלב הראשון של הלידה, ולהאט את התקדמות הלידה – מומלץ להמתין עד אשר האשה נמצאת בלידה פעילה. כלומר, צירים סדירים וצפופים, פתיחה 4 ומעלה אז סביר להניח שהאפידורל לא ישפיע על המשכיות הצירים. אפידורל מוקדם מדי עלול לרווח את הצירים, להחליש אותם ואפילו להפסיק אותם לגמרי ועלול לעבור זמן עד שהלידה נכנסת שוב לקצב. לפיכך מאד מומלץ, גם אם כואב, לנסות לקחת אפידורל רק בפתיחה מעל 4.
  • מרגע שתקבלי זריקת אפידורל, לא תוכלי עוד לרדת מן המיטה להתקלח או לגשת לשירותים. במידה ותצטרכי לתת שתן, הדבר יעשה באמצעות קטטר אותו תחדיר המיילדת לריקון שלפוחית השתן.
  • מרגע שניתנה לך זריקת אפידורל, תצטרכי להיות מחוברת ומנוטרת ע"י מוניטור (ניטור לב עובר) רצוף.
    ולמרות כל זאת, כאשר יש יולדת כאובה באופן קיצוני ואין התקדמות טובה של מהמלך הלידה , לעתים יסכימו לתת אפידורל ולפעמים זה יהיה מה ש"יפתח" את הלידה ה"תקועה".

מתי לבקש אפידורל

בעיקרון, כאשר את חשה שאולי כדאי לבקש אפידורל, כדאי לבקש בדיקה של המיילדת לוודא מה הפתיחה ומה גובה ראש התינוק. זו האינדיקציה הטובה ביותר שתהיה לך לגבי ההחלטה לקחת אפידורל או לא. אם את מאד כאובה והפתיחה 3 או 4 ואת כבר בלידה מספר שעות הרי שהדרך עוד ארוכה ומאד כדאי שתקחי אפידורל.
לעומת זאת, גם אם קשה לך אבל את בפתיחה 8-9 והראש יורד היטב אולי כדאי לנסות להתגבר כי אולי הלידה "תטוס" ותוכלי להתגבר וללדת ללא האפידורל. במצב כזה כדאי לעלות לתנוחת על שש או כל תנוחה אחרת שאיננה שכיבה כדי שכל ציר יהיה אפקטיבי ויקרב את העובר ללידה.

בכל מקרה חשוב לדעת, ברוב בתי-היולדות יתנו אפידורל גם בפתיחה קטנה, אם היולדת כאובה במיוחד והצירים צפופים וארוכים. כמו כן, ברוב המקומות יסכימו לאפידורל גם בפתיחה גבוהה, שוב, אם היולדת סובלת מאד. בדרך כלל יבואו לקראתך וינסו לעזור. אבל ההחלטה היא שלך ואם את יודעת את הנתונים, האפשרויות, הסיכונים והיתרונות כל זאת ביחד עם בדיקה של מצב והתקדמות העובר והלידה יתנו לך את הכלים הטובים ביותר להחליט – כן או לא.

טיפ קטן

בכל מקרה, חשוב שלפני הלידה יהיו בידיך תוצאות ספירת דם עדכנית עם ספירת טסיות. כדאי לעשות בדיקת דם בשבוע 37 ואם לא ילדת עד שבוע 40, תחזרי על הבדיקה.

האם יש לאפידורל השפעה על תהליך הלידה

כל רופא מרדים המבצע אפידורל חייב לדעת מה מצב הטסיות ומה מצב ההמוגלובין. ספירות של מתחת ל – 10 המוגלובין פירושה שברוב המקומות לא יתנו אפידורל. לכן כדאי להתכונן לפני הלידה להעלות המוגלובין ע"י צריכת ברזל לפי הוראות הרופא המטפל, תזונה מתאימה וכו'. אם הגעת לחדר לידה ואין בידיך ספירה עדכנית, בכל מקרה יקחו ממך דם לבדיקה ואם המעבדה עמוסה, עלול לקחת זמן עד לקבלת התוצאה. לפיכך רצוי להגיע עם תוצאות מעודכנות ולחסוך את ההמתנה. כמו כן, מכיון שמתן אפידורל עלול לגרום לירידה בלחץ הדם, הרי שחובה להתחיל להריץ לך נוזלים לפני כן. אם הגעת בלידה פעילה ואת כאובה ורוצה אפידורל, יעשו הכל כדי להריץ את הנוזלים מהר ככל שאפשר ולאפשר לך לקבל אפידורל.

סיכונים בביצוע אפידורל

כמו בכל התערבות רפואית גם במתן אפידורל למרות שהוא הליך פשוט, המתבצע כמעט בשגרה, יש סכנות ועלולים להיות סיבוכים. החשש העיקרי הוא מזריקה לא במיקום המדויק, העלולה לפגוע בעמוד השדרה ולגרום לשיתוק זמני או קבוע (במקרים נדירים).
החלל האפידורלי דק מאד, ולכן חשוב מאד כי לא תזוזי בעת החדרת המחט, מאחר ודקירה של הדורה עלולה לגרור כאבי ראש בתום הלידה.
סיבוכים נוספים הם חסימות עצבים ותגובה אלרגית של היולדת לחומר האלחוש. בנוסף, חוסר התחושה בפלג הגוף התחתון גם מחייב החדרת קטטר, כדי לאפשר ליולדת לתת שתן לאחר הלידה.
יש המאמינים כי עם זריקת אפידורל, קשה יותר ללחוץ במהלך הלידה, מה שמגביר את הסיכון לביצוע לידת מכשירים.

מתי לא יבוצע אפידורל?

  • בקשת ההיולדת שלא לקבל אילחוש אפידורלי.
  • ההחלטה על ביצוע אפידורל התקבלה מאוחר מדי, והלידה תגיע לפני שהאפידורל ישפיע (נדרשות כ-45 דקות מן ההחלטה על ביצוע אפידורל עד שהוא מתחיל לפעול).
  • יולדת שסובלת מבעיות קרישת דם.
  • יולדת שלוקחת תרופות נוגדות קרישת דם (כולל אספירין).
  • יולדת סובלת מזיהום עור באזור הגב התחתון.
  • יולדת שסובלת ממחלת עצבים.
  • כאשר היולדת אלרגית לחומר ההרדמה (מספיק שקיבלת הרדמה מקומית אצל רופא שיניים כדי לדעת שאת אינך אלרגית לחומר הרדמה).

האם יכולות להיות תופעות לוואי כתוצאה ממתן אפידורל?

בין תופעות הלוואי השכיחות של אפידורל לאחר הלידה – כאבי גב וראש, חולשה כללית, ירידה בלחץ הדם, בחילות, צמרמורות ותחושת גרד. במקרים נדירים יותר ייתכנו זיהומים באזור ההזרקה, תגובה אלרגית או שיתוק בגפיים התחתונות (נדיר).

בעד אפידורל

היתרון בזריקת האפידורל הוא בכך שהוא משפיע רק על פלג הגוף התחתון ומקל באופן משמעותי על האישה את כאבי הלידה והצירים – אבל עדיין מאפשר לה להיות ערה ושותפה לתהליך הלידה, יתרון משמעותי בלידות ארוכות , אך למתן אפידורל בלידה ישנן יתרונות מעבר לעובדה הברורה של הפחתת/העלמת הכאב :
כאשר האישה כאובה, קורים בגופה ובמוחה מספר תהליכים:
הגוף מכווץ, עובדה הגורמת להגברת הכאב בזמן הציר, המוח משדר לגוף להתכונן לקראת הציר הבא והפחד מפניו גורם לשחרור אדרנלין.
אדרנלין מופרש בגוף במצבי לחץ, כאב, פחד ומצבים בהם המוח מבקש להרחיק את הגוף ממקור הסכנה. מכאן המונח להילחם או לברוח. הדם מוזרם מן המוח והאיברים הפנימיים במהירות לגפיים, הידיים מושטות קדימה והרגליים מוכנות לריצה. זו התנוחה המיטבית לבריחה. כאשר מופרש אדרנלין בזמן הלידה הפחד מתעצם, הדם זורם מן האגן/רחם שם הוא נדרש לעבודה טובה ויעילה של השרירים אל עבר הגפיים, הפחד וההתכווצויות מחזקים את כאב הצירים והיולדת עלולה להיכנס למעגל של הפרשת אדרנלין עם תחילת כל ציר, הגברת הפחד, ההתכווצות וכמובן הכאב.

ישנן דרכים טבעיות לנסות להתגבר על המעגל הזה ע"י הכנה אישית וטובה ללידה. הידע מפחית את הפחד והתמיכה והביטחון שיש ליולדת כשלצידה אשת מקצוע עם כלים טובים להפחתת חרדות וכאב והעבודה היא בעיקר לקראת הציר הבא: לנשום, להוריד רמת אדרנלין, להירגע ולהרפות.

האפידורל, מכיון שהוא חוסם את הולכת הכאב דרך העצבים, מקנה ליולדת, קודם כל, רגיעה ומנוחה. יולדות רבות פשוט נרדמות או מנמנמות אחרי האפידורל ואשה בלידה זקוקה למנוחה הזו. מכיון שהיולדת לא כאובה הרי שהשרירים בגופה נרגעים ולא מכווצים עניין שבפני עצמו עוזר להזרמה טובה של צירים ופעולה יותר טובה של הרחם. כאשר אין צורך להילחם בכאב אפשר להתרכז במוסיקה טובה (מומלץ להכין פלייליסט של המוסיקה האהובה עליכן ללידה), להתמסר לטיפול עוטף או לליטוף של בן הזוג, לנוח ולחשוב על התינוק המתוק שבדרך וכל אלו שיטות בדוקות להעלאת אוקסיטוצין חומר הפלא העוזר ללידה, מרגיע את הגוף והנפש, משחרר לחצים ומתחים וכמובן משכך הכאב של הטבע העובד ביחד עם האפידורל.

לנשים הבוחרות לקבל זריקת אפידורל היתרון הגדול ביותר יתבטא בחווית לידה רגועה ופחותת כאבים. כאשר יולדת רגועה ונינוחה הלידה מתקדמת טוב יותר והיא מוכנה יותר לשלב בו עליה ללחוץ ולעבוד יותר קשה. כן, גם עם אפידורל עדיין צריך ללדת ולידה זו עבודה קשה לגוף, אלא שבינתיים היולדת נהנתה מפסק-זמן למנוחה וחיוך.

נוסף על כך, ההרדמה האפידורלית יכולה לשמש גם במקרה של תהליך לידה שמסתבך ומצריך התערבות כירורגית ותצטרכי לעבור ניתוח קיסרי דחוף לאחר מתן האפידורל, אז כנראה שלא תצטרכי לעבור הרדמה כללית, אלא פשוט יגבירו לך את האילחוש האפידורלי.

נגד אפידורל

כמו בכל תרופה, עלולות להיות גם לאפידורל תופעות לוואי. אמנם הן נדירות אך חשוב לדעת עליהן:
כאבי ראש שיכולים להתמשך גם אחרי הלידה
כאבי גב למשך תקופה במקום בו היתה הצינורית וכו'. רוב התופעות חולפות ולרוב הן בכלל לא קורות.
יש מקרים של פגיעה עצבית בעמוד השדרה או כאבים שנמשכים זמן רב ואפילו שנים אך אלו תופעות נדירות ביותר. גם לזריקה אצל רופא השיניים עלולות להיות תופעות לוואי, אך אף אחד לא יילך לטיפול שורש ללא הרדמה.

בזמן הלידה: האפידורל גורם בדרך כלל לרעד בלתי נשלט. התחושה איננה נעימה. לא כל היולדות סובלות מכך וכמובן שיש יולדות עם רעד קל אבל יש כאלו עם רעד די מורגש, בעיקר בידיים. עוד תופעה היא גירוד באיזור החזה והבטן. שוב, כמובן שלא כל יולדת אך זוהי תופעה די נפוצה.
לעתים, מתן האפידורל עלול להאט, או אפילו להפסיק לגמרי את הצירים. לכן חשוב מאד התיזמון של האפידורל ועדיף להיות בלידה פעילה ולא לקחת את האפידורל מוקדם מדי.

ההתאוששות מלידה עם אפידורל איטית יותר מכיון שהיולדת איננה מסוגלת לרדת ממיטתה למשך מספר שעות (תלוי בעוצמת ההרדמה ומשך השעות בהן ניתנה).
הפרוצדורה של מתן האפידורל כרוך בחוסר נעימות. היולדת צריכה להיות במצב ישיבה לא נוח, כאשר רגליה ישרות, גבה מכופף בתנוחה קמורה ואין אפשרות לזוז, גם אם יש באמצע התהליך צירים כואבים. למרבה המזל, התהליך מהיר למדי וחוסר הנוחות איננו ארוך.

יש הסוברים שמתן אפידורל גורם ללידה ארוכה יותר וזאת מכמה סיבות: מרגע הזריקה היולדת בעצם אינה יכולה לרדת מהמיטה עקב השיתוק בחלק הגוף התחתון. הלידה חייבת להתבצע בשכיבה ומונעת תנועתיות שיכולה לזרז לידה. בנוסף, בעקבות חוסר התחושה בחלק התחתון, הלחיצות במהלך הלידה יתכן ויהיו פחות יעילות להתקדמות הלידה.

לסיכום

עדיף שלא להחליט נחרצות לכאן או לכאן לפני הלידה, אין לדעת איך לידה תתפתח – היא יכולה להיות מהירה וקלה או ארוכה ומאתגרת יותר.

את יכולה להשתמש בשיטות רבות ובתמיכה של הסובבים אותך, בן זוגך, דולה , מיילדת ולהתגבר על חוסר הנוחות, את יכולה לשנות את דעתך בכל שלב ואת לא חייבת דין וחשבון לאף אחת חוץ מאשר לעצמך.
את היולדת ואת זו שמחליטה על הלידה שלך ואיך את בוחרת לנהל אותה. ככל שתהיי מוכנה יותר ועם ידע רב יותר תוכלי להגיע להחלטות טובות יותר ונכונות עבורך. זכרי שידע הוא כח!!
ריכזנו עבורך דעות לכאו ולכאן וכל החלטה שתקבלי מבורכת ונכונה עבורך.
מאחלים לך לידה קלה!

לקריאה נוספת על אילחוש אפידורלי (אפידורל) ושלושת שלבי מהלך הלידה

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן