הכנה ללידה באמצעות דמיון מודרך

לידה היא השלב האחרון בתהליך ההיריון שנמשך חודשים רבים. תוך כדי התהליך גופך משתנה בצורה דרסטית, הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה נפשית ורגשית. על מנת להגיע ליום הלידה המיוחל כשאת במיטבך, ורגועה ככל האפשר – מומלץ לתרגל הרפיה באמצעות דמיון מודרך.

כוחו של הדמיון
מחקר שנעשה על ידי נוירולוגית מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, מצא כי מדיטציה של 15 דקות ביום משנה את המוח בצורה משמעותית. מי שמקפיד על כך באדיקות ומגיע גם ל-40 דקות ביום, יכול לגרום למוח שלו להיות צעיר פי 2 מגילו הביולוגי; הן מבחינת כמות החומר האפור במוח והן מבחינת הבריאות הרגשית והנפשית. גם ל-15 דקות, כך מוצא המחקר, יש אותה השפעה.

מחקרים נוספים בתחום מעידים כי דמיון מודרך מסייע לגוף להירגע, באמצעות שחרור אנדורפינים וחומרים כימיים נוספים בעלי אפקט מרגיע, לצד הורמונים נוספים שעליהם נדבר בהמשך. מחקר שפורסם במגזין BMC Pregnancy and Childbirth מעיד ספציפית על שיטת "מיינדפולנס" כהכנה טבעית ללידה רגועה יותר, עם פחות כאבים.

הנושא אינו חדש או זר למדע. לדוגמה, גם אפקט הפלצבו הוא דוגמה טובה לכוחו האדיר של הדמיון האנושי. לא רק שלעיתים קרובות אנשים מעידים על שיפור בבעיות בריאות בעקבות תרופות דמה שנטלו במחקר כזה או אחר; אלא שיש אף מחקרים נוספים בהם המטופלים מיודעים מראש שמדובר בתרופות דמה – מה שלא הפחית את עוצמת הפלצבו גם במקרה הזה.

הורמונים הקשורים להיריון ולידה
יתרונו הגדול של הדמיון המודרך כחלק מתהליך של הרפיה, הוא לשחרר בגוף האישה קוקטייל של הורמונים המופיעים לכל אורך ההיריון, בלידה עצמה וכן גם הרבה לאחריה.

אנדורפין הוא הורמון הרגיעה, משכך הכאבים הטבעי של הגוף. הוא מופיע הן בזמן קיום יחסי מין והן בזמן ההנקה, כ-20 דקות לאחר תחילתה. זו הסיבה לכך שהתינוק מסיים לינוק ונראה שליו ורגוע; יחד עם חלב האם הוא קיבל גם מנת אנדורפינים.

אוקסיטוצין הוא הורמון האהבה, המאפשר לנו להיקשר לאחרים. חיבוק של כמה דקות ארוכות משחרר כמויות גדולות של אוקסיטוצין, וגורם לתחושה טובה בשני הצדדים המתחבקים. ההורמון משתחרר גם בעת יחסי מין, לידה והנקה.

פרולקטין הוא הורמון האימהות, שמחבר בין אם ליילוד ומאפשר תהליכים כגון הנקה, טיפול, הפחתת החשק המיני ועוד. מכיוון שהורמון זה אחראי על "יצר האימהות", הוא זה שהופך אימהות לתוקפניות בזמן איום על הצאצא.

אדרנלין הוא הורמון המתח והסכנה, והפרשתו עשויה לדחות תהליכים אחרים בגוף. לפיכך אדרנלין הוא מעכב לידה טבעי, שמופרש בגוף כאשר האישה היולדת חשה מתוחה. הורמון זה אינו רצוי בזמן הלידה.

קרדיט תמונה: https://pixabay.com/

הרפיה כהכנה ללידה
בניגוד למה שנהוג אולי לחשוב, ממש לא צריך להיות מאסטר במדיטציה כדי ליהנות מההשפעות החיוביות שלה על הגוף והנפש.

למרות זאת – כדי להגיע למצב של הרפיה בשעת הלידה עצמה, תידרשי לתרגל את השיטה בבית מספר פעמים, עד שתוכלי לעשות זאת במהירות ובאופן טבעי בתהליך הלידה. מומלץ להתחיל לתרגל את הדמיון המודרך החל מהחודש השביעי להיריון, וכמובן עד ללידה עצמה.

הרפיה באמצעות דמיון מודרך, תסייע להפקת ההורמונים החשובים ללידה קלה ורגועה יותר:
* הורדת רמת המתח תאפשר שחרור של אנדורפינים שישככו כאבים. כמו כן תרד רמתו של ההורמון אדרנלין, שכפי שציינו הינו מעכב לידה טבעי ולפיכך אינו רצוי בזמן הלידה.
* ההרפיה תסייע לייצור מוגבר של הורמון האוקסיטוצין, שמרכך את שרירי צוואר הרחם ויוצר צירי לידה אפקטיביים יותר. כמו כן הורמון זה מסייע לפליטה יעילה יותר של השיליה בסיום הלידה.
* הפקת פרולקטין בזמן ההרפיה תסייע ליולדת להתמודד עם סטרס.

לקבלת מלוא האפקט, חשוב מאוד שתהיי כמה שיותר מנותקת מהפרעות חיצוניות בזמן הדמיון המודרך. ניתן אפילו שמישהו היושב לצידך (בעל / בן / בת זוג) יקריא לך את שלבי ההרפיה, בקול רגוע ואיטי. ככל שתתנתקי מהמוח המודע ותתכנסי אל עבר האינסטינקטים הטבעיים שלך, כך תתחזק השפעת ההרפיה.

לצפייה בסרטוני דמיון מודרך ללידה ולצורך תרגול – היכנסי לאתר מכללת רטר.
בברכת לידה קלה ורגועה!

תגובות סגורות