איזה ויטמינים מומלצים בהריון

הריון הוא תקופה מרגשת מאוד – ורגישה מאוד. מצד אחד בדרך כלל התיאבון גדול יותר ומצד שני עלולים להיווצר חוסרים תזונתיים, שפוגעים גם באם וגם בעובר. בהתאם ישנה חשיבות רבה להקפדה על תזונה נכונה ובמידת הצורך כדאי להיעזר גם בתוספים.

ברזל
נשים הרות זקוקות לכמות גדולה מהרגיל של ברזל בגוף שלהן. את המינרל החיוני ניתן למצוא בבשר (אבל מצד שני מחר שמדובר בחומר גלם רגיש שעלול להזדהם בקלות מומלץ להפחית את הכמויות), בקטניות שונות ובעלים ירוקים.

לנוכח החשיבות העצומה של הברזל, שמספק לעובר המוגלובין וחשוב מכך, מבטיח התפתחות מיטבית של המוח, חשוב לוודא שלאם יש מספיק ברזל בגוף להעביר לעובר ולא לסבול בעצמה מאנמיה (שעלולה אף להוביל ללידה של פג או להפלה). מומלץ לצרוך ברזל החל מהחודש השלישי של ההריון, כשהצורך של העובר במינרל זה מתחיל לגדול, ולהמשיך בכך גם אחרי הלידה – עד שהתינוק בן 6-7 שבועות.

עוד כדאי לדעת שישנם תוספי תזונה רבים בשוק שמעניקים לאם ולעובר את הברזל הדרוש, ושאלה האורגניים נספגים טוב יותר בהשוואה לברזל סולפאט. אם ישנן תופעות לוואי אפשר להחליף לתוסף של חברה אחרת, אבל בכל מקרה לא כדאי להפסיק לקחת תוסף ברזל. המלצה נוספת היא להגדיל את צריכת הפירות והירקות שיש בהם כמות גדולה של ויטמין C, שכן ויטמין זה משפר את ספיגת הברזל.

נגד בחילות – ויטמין B6
אחת התופעות המפורסמות ביותר במהלך הריונות, וגם אחת המציקות ביותר, היא בחילות ובפרט אלה שמאפיינות את הבוקר וגורמות לנשים להתחיל את היום ברגל שמאל. מחקרים מסוימים מצאו קשר בין רמה נמוכה של ויטמין B6, שמוכר גם בשם פירידוקסין, לבין תדירות ועוצמת הבחילות. בהתאם זהו אחד מאותם ויטמינים בהריון שמסייע לנשים רבות לעבור את התקופה המורכבת עם מינימום קושי וסבל. בחלק מהמקרים התוסף כולל גם ג'ינג'ר, שכן גם צמח זה מסייע להפחתת הבחילות (ובאופן כללי משפר את הבריאות בעוד דרכים רבות, למשל תרומה של ממש למלחמה בזיהומים ובדלקות, ויש בו ברזל, אבץ ו-ויטמין C).

למה החומצה הפולית כל כך חשובה לנשים הרות?
עוד תוסף תזונה חשוב מאוד עבור נשים בהריון הוא חומצה פולית.

לחומצה זו תפקיד מרכזי, ובעצם אפילו קריטי, בבניית תאים חדשים ובהבטחת חלוקה נכונה של תאים, ולכן תוסף זה מפחית באופן משמעותי מאוד את הסיכון להיווצרות מומים במוח ובמערכת העצבים. למעשה מומלץ להתחיל לצרוך את החומצה הפולית עוד לפני הכניסה להריון, כבר מהרגע שבו מתחילים לעבוד על הרחבת המשפחה, וכמובן תוך כדי הריון ובפרט בשליש הראשון. עוד המלצה חשובה היא על תוספים במינון של 400 מק"ג או יותר (החומצה הפולית היא מאותם מרכיבים שאין סכנה לצריכת יתר שלהם).

ויטמין B12
בכל רשימה של ויטמינים לנשים בהריון מככב גם B12. ויטמין זה משפיע על מערכת העצבים של העובר וגם על רמות האנרגיה של האישה ההרה, שמן הסתם מועדת לעייפות עקב המאמץ הרב שכרוך בגידול עובר ברחם. רמה נמוכה מדי של ויטמין B12 עלולה גם לגרום לרמה גבוהה של הומוציסטאין, וזו קשורה לקצב גדילה איטי של העובר וגם לסיכון מוגבר להיפרדות שלייה.

תוספים נוספים
אומגה 3, יוד, ויטמיני B נוספים ו-ויטמין D הם עוד תוספים חשובים שכדאי מאוד לשקול את השימוש בהם במהלך הריון. כדי להקל על הצריכה אפשר להשתמש במולטי-ויטמין אבל חשוב לוודא מה הוא כולל ושלא חסר שום מינרל חיוני. עוד המלצה חשובה היא להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים ובכל מקרה לזכור שהבסיס להריון תקין ולבריאות מיטבית הוא תזונה מאוזנת וחכמה.

לפרטים נוספים ורכישת תוספי תזונה עד הבית בקרו באתר טבע קסטל

תגובות סגורות